fredag 24 mars 2017

Boogie down like a unicorn

 Såhär fantastiskt börjar jag varje dag sen några veckor tillbaka, en kopp kaffe med havremjölk och en ingefärsshot för att kicka igång systemet och piggna till. Ingefära är ju mirakelmedicinen number one och jag tycker det är så himla gott! Nyfiken på hur jag gör? Varsågod! 


 Det här är de råvaror som behövs förutom vatten. 200 gram färsk ingefära, 3 citroner och 1/2 dl flytande honung, jag kör all in på ekologiskt.





Pressa citronerna (ta hjälp av en gaffel eller citruspress, fruktköttet får gärna följa med), skala och riv ingefäran på ett litet rivjärn. Ingefära är trådigt som tusan så krävs en del ihärdigt arbete, men ju mindre bitar desto mer får du ut av ingefäran.





När ingefäran hamnat i citronen bör det se ut som på vänstra bilden. Hiva i en liter kallt vatten och rör om (jag kan eventuellt ha råkat pytsa ner lite kanel på prov i den här omgången. Kanel löser sig inte i vatten så därför ser det himla oaptitligt ut. Strunt i det, lämna din magiska dryck att vila i ca 1 timme. Vi vill att vattnet tar upp så mycket av citronens och ingefärans näring som möjligt.

När drycken vilat så plockar du fram en sil och silar bort fruktköttet. Självklart kan man behålla den om man gillar det, men jag väljer att köra utan fruktkött för det mesta. När du pressat ur vätskan kan man pressa ur det sista med händerna - mycket vätska gömmer sig i ingefärstrådarna!
Nu rör du i honungen, riktmärket är 1/2 dl men kör på efter smak, honung gör kroppen gott.



 Häll upp ditt nya livselixir på flaska och förvara i kylen. Börja varje dag med en hutt stärkande ingefära, glöm inte skaka flaskan innan du häller upp. Tröttnar du på smaken kan man variera lite med till exempel hackad chili eller malen kanel. Botten upp!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar