onsdag 6 maj 2015

Sångpåsen!

Nu kommer ett av de inlägg jag så många gånger försökt lägga ut från mobilen, tyvärr funkar bloggers mobilapp uruselt och jag orkar inte tanka över bilder varje dag. Men nu med nya datorn och appen/programmet Dropbox, som så snällt laddar upp mina kamerabilder på en gång, funkar bildöverföring till datorn mycket bättre = roligare att fylla bloggen!

För ett par månader sedan skulle jag komma på något kul och personligt att ge till nära vänners söta lilla dotter som skulle fylla ett år. Hon har ju typ ALLT, denna goa lilla damen, och eftersom hon och jag har ett särskilt litet band ville jag ge något med lite extra kärlek. Resultatet blev en sångpåse!
 Om ni inte vet vad en sångpåse är, så är det en liten påse innehållandes små figurer som symboliserar sånger och/eller ramsor som man kan sjunga med barnen. Dessa sångpåsar används flitigt i förskolan, men jag tycker de gör sig lika bra (eller ännu bättre) hemma som en mysig aktivitet.

Faktum är att jag INNAN sångpåsen inte alls kunde virka, jag tänkte bara att jag skulle sy själva påsen och sen fylla den med leksaker. Men jag hittade inte det jag sökte i leksaksväg, och det som fanns var på tok för dyrt eller olämpligt för en ettåring, och då fick jag en liiten tanke om att det hade varit kul om jag kunde virka en del saker i sångpåsen.
   Rädd att jag skulle misslyckas så lånade jag virknål av min mor och fick ett nystan, och testade att virka mormorsrutor. Det gick, och jag började se mig runt efter vilken virkteknik jag behövde kunna för att göra små virkfigurer. Sedan vågade jag mig på att köpa ett par bomullsnystan och prova på, måånga upprepningar blev det! Jag misslyckades så jag trodde att jag skulle ge upp fullständigt, men ville inte riktigt ge upp.

Sångpåsen blev till, syddes ihop med lite assistans av mor och hennes symaskin.



Första virkade figuren blev en spindel - symbol för till exempel Imse Vimse Spindel-sången. Jag försökte följa ett mönster men det gick inte så jag knåpade ihop två halvskeva bollar, och otroligt nog blev det till slut en söt liten spindel! Jag valde att göra den rosa för att den skulle se lite mindre läskig ut...



Andra figuren blev en Snigel - symbol för till exempel Lilla snigel akta dig. Mönstret på denna otroligt söta lilla snigel hittade jag här



Sista figuren blev en Kanelbulle, symbol för till exempel ramsan Baka baka liten kaka. Började virka efter mönster men det blev tunt och lustigt, så kastade mönstret och virkade på frihand.





Alla dessa tre figurer är virkade i Järbo Soft Cotton med virknål storlek 4, och stoppade med bomullsväv.



När ettåringen väl fick sin sångpåse och vi hällde ut innehållet på golvet framför henne (det virkade, inklusive lite "vanliga" leksaker) så tog hon direkt till sig både bullen och snigeln - så tror presenten var mer än väl godkänd!


En liten parentes : det som är så positivt med sångpåsen är att man kan fylla på och/eller byta ut innehållet allt eftersom barnen blir äldre och lär sig mer avancerade sånger och ramsor. Dessutom behöver man ju inte alls använda det som sångpåse, det funkar ju precis lika bra att leka med innehållet som vilka leksaker som helst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar