söndag 10 maj 2015

Världens godaste nyponsoppa!

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett fantastiskt recept på hemmagjord nyponsoppa, såhär i hälsotider. Nypon är otroligt näringsrikt och innehåller massor av vitaminer, och går att använda till både te, kräm och soppa. Jag tänkte ge er ett recept på supergod nyponsoppa. Min soppa är gjord på frysta nypon, men det går lika bra att göra på torkade.

Ingredienser:

7 dl färska/frysta nypon
1,5 l vatten
1 dl socker
1,5 msk potatismjöl
1 st kanelstänger
Liten bit ingefära

Gör såhär:

1. Skölj nyponen och ta bort blomfästet.
2. Mixa nyponen grovt med stavmixer

3. Häll 1,5 l vatten i en kastrull, koka upp och tillsätt nypon, kanelstång och skivad ingefära
4. Låt koka 20 minuter



5. Mosa nyponen med mixer eller potatisstöt.
6. Sila nyponen genom en stor sil för att få bort skal och kärnor. Skrapa av silen på undersidan, fastnar massor av gott fruktkött där!



7. Rör ut 1,5 msk potatismjöl i lite vatten och rör i soppan. Tillsätt socker och kanel+ingefäran från första uppkokningen (skölj av först)



8. Låt soppan precis börja koka, ställ av att svalna.
9. Låt väl smaka!




Soppan kan serveras varm, kall - med lite grädde/glass eller drickas som den är. Håller ca en vecka i kylskåp, men oftast dricks den upp snabbare än så. Perfekt mellanmål eller bara extra energiboost.


Varsågoda ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar