fredag 28 mars 2014

Att jobba med småbarn

Jag arbetar med barn från ett till nästan två år. Det innebär mycket glädje och omsorg - och mycket kladd.
Små barn som bara pratar litegrann har svårt att förklara när de inte mår bra eller vill något. De kommunicerar med skrik eller tystnad, blir klängiga eller drar sig undan,  eller på andra sig använder kroppsspråk. Mitt jobb blir då att försöka tyda och lära mig deras signaler.
Ofta när ett barn har ont så skriker dem eller gråter, vill sitta i knät eller har svårt att vara stilla. Det är ganska enkelt att förstå, dock kan det vara svårt att veta VART de har ont om de ej berättar själva.
Illamående däremot gör ju oftast inte ont utan är mer ett obehag, som för små barn är väldigt svårt att sätta ord på - vilket resulterade i att jag nyligen blev nerkräkt medan jag försökte hjälpa en av de små att förklara vad som var fel.
Att jobba med små barn innebär kladd. Inte bara kräk för det händer ändå väldigt sällan - utan kladd blir det även utav matrester från kladdiga händer,  snoriga barn, dregel och smutsiga ytterkläder. Har man otur så även från läckande blöjor. Det blir en del av vårt jobb. Vi är sällan rena någon längre tid.
Jag brukar alltid ha en extra tröja i väskan, för säkerhets skull. Efter kräkincidenten insåg jag att även byxor behövde finnas till hands.

Att jobba med småbarn innebär kladd,  men också kärlek och väldigt mycket glädje.
Jag älskar mitt jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar